CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
"Berusahalah dan sentiasalah mencari cinta dan keredhaan Allah bukannya sibuk mencari cinta manusia."

Friday 7 December 2012

MUHASABAH DIRI

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum.



Tak semua orang akan sentiasa berada di atas, sesekali mesti dia akan terjatuh juga kan? Rasanya tak perlulah kita nak bermegah sangat sebab sometimes kuasa Allah kan, dia boleh tunjukkan kat kita in our real life. Bila kita bermegah sangat, Allah s.w.t bagi dugaan kat kita, dugaan yang menjatuhkan kita ke tempat yang paling bawah sekali, mungkin masa tu baru kita akan ingat balik apa yang kita dah buat dan insaf. Bila dengar lagu Farid Sanullah - Don't Forget Allah , insaf sebentar sebab kita ni manusia biasa dan sometimes kita lupa Allah dan buat perkara yang sangat dilarang oleh-Nya. Sometimes, kita lupa cara nak bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan kat kita. Jangan pernah sesekali kita memandang rendah dengan orang yang berada di bawah kita sebab dia pun manusia macam kita juga kan? Even, dia tu jauh lebih miskin dari kita, tak perlulah sampai nak hina and cakap perkara yang buruk kat dia kan. Sekaya manapun kita, kita harus ingat bahawa kita di sisi Allah s.w.t adalah sama rata. Takde yang kaya tu, ditinggikan darjatnya or whatever so. Sama je so kenapa mesti rasa megah, sombong bila dah berharta sikit?
 Whatever it is, even kita berada di atas, dah senang nanti, please don't forget Allah s.w.t. Pencipta kita. Tuhan kita. Sebab walau tingginya kita berada di atas, kita harus tahu bahawa yang paling tinggi itu ialah Allah s.w.t bukan kita.




" Therefore remember me (Allah), I will remember you. And be thankful to me (Allah), and do not be ungrateful to me (Allah)"
Al-Baqarah [152]


Cuba kita muhasabah diri balik, adakah amalan kita menjaminkan kita dapat masuk syurga nanti? For myself too, sometimes kita kena jugak muhasabah diri sebab bila kita tak buat macam tu kita still tak sedar apakah yang kita buat semua tu betul ke tak? Diterima tak di sisi Allah kan? Yes, aku bukanlah seorang yang pandai sangat pasal agama ni untuk advice korang pasal perkara yang agak complicated ni kan tapi sebagai saudara sesama Islam, tak salah kalau kita nak share something yang baik dengan saudara kita yang lain, right? Pengetahuan tentang agama Islam kita yang sangat indah ni tersangat-sangatlah luas so sampai ke sudah pun kita takkan habis mempelajarinya. Ramai yang selalu salah anggap bagi someone yang tiba-tiba dia share something about Islam, and said that dia tu macam nak cari publisiti je kan create cerita pasal tu pulak. Please, jangan terlalu fikir negatif sangat terhadap perbuatan seseorang tu. Sepatutnya kita bersyukur sebab makin ramai saudara Islam kita dah pandai mendalami Islam melalui cara sebegitu. Sebagai contoh, dulu dia selalu update perkara-perkara yang tak disenangi oleh pembaca but now dia dah berubah sedikit demi sedikit and share perkara yang baik-baik. Bukankah itu satu perubahan yang baik? Kalau pun dia saja je share about it sekadar nak cari publisiti ke apa ke, bukan kita juga yang ada hak nak judge dia macam-macam. Hanya dia dan Allah yang tahu apa niat sebenarnya. So, stop judge people kalau kau tak tahu apa niat seseorang tu melakukan sesuatu. Aku sentiasa doakan semoga kita semua dapat ditempatkan di tempat orang-orang yang beriman di sisi pencipta kita, Allah s.w.t. Amin :')







Sayonara :)











 
Terima kasih kerana sudi baca entry ini. Like ye kalau suka ^_^