CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
"Berusahalah dan sentiasalah mencari cinta dan keredhaan Allah bukannya sibuk mencari cinta manusia."

Tuesday 20 November 2012

FOODS TO RELIEVE STRESS !

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum.

*Picture takde kena mengena pun sebenarnya, saja je nak letak dalam post ni*


After thinking for 1 hour what should I write for new post, finally i'e got it ! Dapat idea pun sebab baca majalah Yezz ! tadi yang entah bulan berapa punya pun aku tak tahu, main ambil then baca je. And yes, ada satu topic ni yang boleh aku share kat korang even korang dah tahu pun aku nak share jugak ! Tak nak baca sudah ! :P

Okay, nowadays ramai sangat asyik stress kan, entah apa yang dia stress pun aku tak tahu. So, ada banyak cara kan untuk hilangkan stress. Salah satunya senang je, pergi ambil wuduk, then solat. Ada masa sikit baca al-quran, confirm stress kau akan hilang. Besides, people nowadays selalu jugak hilangkan stress dengan makan something kan? So, kalau nak tahu makanan apa yang boleh hilangkan stress ? Check this out ! *don't worry, semua makanan ni healthy okay ;)


COKLAT
Oh semestinya semua orang suka coklat kan kan kan? Jangan nak tipu aku kay kalau kau tak suka coklat. Of course someone who didn't like chocolates just because it will makes you fat right? That's what you think about chocolates right? No laa, actually coklat pun ada kebaikannya untuk kita. Sebab apa? Sebab kandungan anadamine give us kesan positif. Gula yang terkandung dalam coklat ni pulak dapat meningkatkan hormon endorphin yang membuatkan kita happy. TAPI ! Don't eat too much okay :)


AISKRIM
Okay, selain coklat semua suka aiskrim kan. Siapa yang tak suka aiskrim tu, memang rugilah. For your information, aiskrim ni sangat kaya dengan riboflavin, vitamin A, vitamin B12, kalsium, dan jugak protein. It's function is to help korang kawal emosi korang yang tak stabil tu and bagus jugak untuk tulang dan peredaran darah merah.


STRAWBERRI
Strawberri ni sama jugak mcam coklat. It contain vitamin C yang bantu produksikan hormon endorphin sampai buatkan korang rasa lebih bersemangat. Kandungan potassium yang ada dalam strawberri ni dapat atasi stress dengan lebih baik lagi. Plus, warna merahnya pulak boleh mempengaruhi mood korang. Merah itu menawan. Oh i love red. Haha :D


KACANG
Maybe tak ramai sangat kut yang makan kacang bila tengah stress berbanding coklat and aiskrim tadi kan. Okay, kenapa perlu mengambil kekacang bila kita stress? Sebab kandungan vitamin B, protein dan selenium (mineral yang menciptakan mood positif) terdapat dalam kekacang. So, kalau nak hilangkan sedikit stress tu, try laa makan kekacang pulak. Jangan asyik makan coklat dan aiskrim je. Kacang pistachio and gajus sangat sedap. I love it ! *tetiba je*


SUSU
Aku tahu mesti tak semua minum susu kan termasuklah aku. Muehehehe. Susu coklat je yang aku boleh telan pun sebab kalau perisa original, mesti aku muntah balik. Okay, semua memang sedia maklumlah kan susu ni kaya dengan asid amino yang diperlukan oleh otak untuk buat serotonin. Tahu tak serotonin tu apa? Serotonin tu unsur alami yang boleh buatkan korang senang dan tenang. Anti-oksidan, vitamin D dan vitamin B12 yang ada dalam susu dapat bantu korang untuk mengatasi stress. So let's drink milk !


BROKOLI
Sayur hijau ni pulak adalah salah satu sayur yang kaya dengan vitamin B where is that vitamin ni boleh berperang melawan stress. Kajian menunjukkan folat yang terkandung dalam brokoli ni memudahkan korang mengawal temperament. Maklumlah, kalau tengah stress, mesti asyik nak marah-marah je kan. So kalau rasa nak marah je, makanlah brokoli ye. Muehehehe.


PASTA
Last but not least, pasta pun boleh hilangkan sedikit stress korang tau. Sebab pasta ni adalah sumber yang baik untuk karbohidrat kompleks yang dapat bantu korang mengembalikan tenaga yang hilang. Tryptophan dan i-phenylalanine yang terkandung dalam pasta dapat mengawal mengurangi mood kemurungan. Jom makan pasta ! Yumm yumm.


p/s : Okay, setakat tu saja yang boleh aku kongsi dengan korang apa yang aku baca. Hope you enjoy it. XOXO. D. Publish. *tetiba jadi Dian dalam filem Istanbul Aku Datang. Muehehe*









Sayonaraaaa  .___.











 
Terima kasih kerana sudi baca entry ini. Like ye kalau suka ^_^